Słowniczek motocyklowy

Słowniczek motocyklowy

 


2T - oznaczenie silnika dwusuwowego (inaczej: dwupak, dwutakt, dwusuw). Jest to silnik, którego cztery fazy pracy: ssanie, sprężanie, spalanie i wydech, odbywają się podczas dwóch suwów tłoka, od dolnego do górnego położenia tłoka. 

 

4T - oznaczenie silnika czterosuwowego (inaczej: czterotakt, czterosuw). Praca silnika sprowadza się do czterech faz: ssania, sprężania, zapłonu/pracy oraz wydechu spalin ze spalonego paliwa. Ten cykl pracy realizowany jest w czterech suwach tłoka, czyli dwóch obrotach wału korbowego.

ABS - tworzywo sztuczne otrzymywane w procesie polimeryzacji butadienu oraz kopolimeryzacji akrylonitrylu ze styrenem wraz z jednoczesnym szczepieniem powstałego kopolimeru na polibutadienie. Charakteryzuje się dużą udarnością, twardością oraz odpornością na zarysowania.

 

4w1 (4w2) - sposób wykonania układu wydechowego. Cztery rury wychodzące z kolektora wydechowego połączone w jeden tłumik.

 

Akumulator bezobsługowy – nie wymaga uzupełniania wody destylowanej i konserwacji elektrolitu. Akumulatory bezobsługowe wykorzystują proces rekombinacji czyli reakcje chemiczne, dzięki którym tlen i wodór powstające przy przeładowaniu i w klasycznym ogniwie wydalane do atmosfery, pozostają w akumulatorze w postaci wody i eliminują konieczność jej uzupełniania. 

Akumulator litowo-jonowy - (Li-Ion) rodzaj akumulatora elektrycznego, w którym jedna z elektrod jest wykonana z porowatego węgla, a druga z tlenków metali, zaś rolę elektrolitu pełnią złożone chemicznie sole litowe rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników. Akumulatory tego typu produkują 3,6 V na ogniwo. Technologia ta pozwala na skumulowanie dwa razy więcej energii niż w akumulatorach NiMH o tym samym ciężarze i wielkości. Efekt pamięci oraz efekt leniwej baterii nie występuje.
Akumulator litowo-jonowy Zasada jest prosta — im częściej będziemy doładowywać, tym lepiej. Nawet jeśli bateria zużyje 10-20% energii, to śmiało możemy ją trochę podładować, aby zawsze w miarę możliwości miała 100% energii. Kolejnym ważnym aspektem użytkowania baterii litowo-jonowej jest to, aby jej nie przeładowywać. Jeśli więc ładujesz akumulator i wiesz, że zbliża się koniec ładowania, nie wychodź z domu i nie zostawiaj baterii wciąż podpiętej do prądu. Bardzo ważną informacją jest to, że baterie litowo-jonowe bardzo nie lubią głębokiego rozładowania, dlatego unikajmy wyjazdów naszym skuterem elektrycznym, jeśli mamy 50% naładowania baterii. Skutery elektryczne z tą baterią po prostu tego nie lubią. Bateria jonowa, to zdecydowanie większy komfort użytkowania. Jest mniejsza, lżejsza, a co za tym idzie, baterię można zabrać do domu i doładować w dowolnej chwili.  Bateria litowo-jonowa szybciej się ładuje, jest trwalsza i charakteryzuje się większą gęstością.


Akumulator litowo-siarkowy - (Li-S) ładowalne ogniwo galwaniczne, w którym anoda wykonana jest z litu, a katoda zawiera siarkę i wielosiarczki litu. Charakteryzuje się bardzo dużą pojemnością. Dzięki niskiej gęstości litu oraz umiarkowanej gęstości siarki, akumulatory Li-S są względnie lekkie; ich gęstość wynosi ok. 1 g/cm3. Akumulatory Li-S mają znacznie większą pojemność niż akumulatory litowo-jonowe, a ich koszt produkcji jest niższy ze względu na wykorzystanie taniej siarki. Niekorzystną cechą jest ich szybko spadająca pojemność podczas kolejnych cykli ładowania/rozładowywania.

 

Akumulator kwasowo-ołowiowy – rodzaj akumulatora elektrycznego, opartego na ogniwach galwanicznych zbudowanych z elektrody ołowiowej, elektrody z tlenku ołowiu(IV) (PbO2) oraz ok. 37% roztworu wodnego kwasu siarkowego, spełniającego funkcję elektrolitu. Wadą tego typu akumulatorów jest ryzyko wycieku z nich kwasu siarkowego oraz parowanie wody powodujące zbyt duże jego stężenie w elektrolicie i konieczność okresowego uzupełniania.

Akumulator kwasowo-ołowiowy Akumulatory kwasowo-ołowiowe są najpopularniejsze i najtańsze wśród wszystkich akumulatorów. Wynalezione ponad 150 lat temu, dzisiaj są używane najczęściej w wózkach widłowych, wózkach elektrycznych oraz pojazdach elektrycznych. Ładując akumulator trzeba poświecić szczególną uwagę na końcową fazę ładowania, ponieważ sprawność ładowania zaczyna się zmniejszać już przy naładowaniu do około 75%. Pozostałe działania są analogiczne do akumulatorów w samochodzie spalinowym.

Akumulator żelowy - rodzaj akumulatora kwasowo-ołowiowego z żelowym elektrolitem. Akumulator żelowy Inaczej nazywany bezobsługowym, suchoładowanym. Konstrukcyjnie przypomina klasyczną baterie, ale wypełniony jest elektrolitem z domieszką krzemionki, co powoduje żelowanie elektrolitu. Tak zbudowany akumulator cechuje się większą odpornością na odprawianie elektrolitów i samorozładowanie. Baterie żelowe najbardziej lubią temperaturę około 20 stopni. Wyższa temperatura może skrócić jej żywotność nawet o 50%. Warto zatem umieszczać serce skutera z dala od miejsc, w których generowana jest duża ilość ciepła. Z drugiej strony temperatura poniżej 0 stopni obniża możliwości baterii, ponieważ jego pojemność spada wtedy o około 15%. Ważną uwagą jest również zasada 24h. Mamy tutaj na myśli to, aby bateria nie była rozładowana dłużej niż 24h. Skuter elektryczny starajmy ładować się regularnie i wtedy, kiedy jest to potrzebne.

Alternator - urządzenie elektryczne w motocyklu wytwarzające prąd naprzemienny, który może być użyty do zasilania zapłonu, świateł czy akumulatora.

 

Aluminium - glin o czystości technicznej, zawierający różne ilości zanieczyszczeń, zależnie od metody otrzymywania.

 

Antyfog - rodzaj powłoki lub folii naklejanej na szybę w kasku, która zapobiega jej zaparowaniu.

 

API - klasyfikacja jakościowa olejów silnikowych według Amerykańskiego Instytutu Nafty. Przeznaczenie i jakość określone są dwuczłonowymi symbolami. Pierwszy człon określa rodzaj silnika, do którego przeznaczony jest olej: API S – silnik benzynowy, API C- do silników z zapłonem samoczynnym, API - oleje uniwersalne. Drugi symbol określa jego jakość. Im dalsza litera alfabetu w drugim członie oznaczenia, tym wyższa jakość oleju. Szczegóły - patrz  „Specyfikacje oleju".

 

ATV – (z ang. All Terrain Vehicle) skrót oznacza „pojazd na każdy teren”. Skrótem tym określa się quady.

 

Bandana - chusta na szyje lub twarz.

 

Blenda – dodatkowa przeciwsłoneczna nakładka na szybę kasku, lub wysuwana dodatkowa szybka chroniąca przed promieniami słonecznymi.

 

Bost bottle – patrz „Gas box”.

 

Buzer – zestaw ochraniaczy w formie pancerza, zbroi. Najczęściej stosowany w offroadzie.

 

Camel bag - plecak z elastycznym pojemnikiem na wodę lub napój. Posiada specjalną rurkę, która pozwala na picie podczas jazdy.

Chrom – powłoka galwaniczna z chromu nakładana na inny metal lub stop. Powstaje w wyniku redukcji prądem elektrycznym na katodzie jonów metalu. Jest odporna na korozję i ścieranie. 

 

Clipon - kierownica motocykli sportowych, dwie rurki przykręcane bezpośrednio do goleni widelca.

 

Cordura - marka tkanin wysoce odpornych na przetarcia. Najczęściej cordurę wykonuje się z poliamidu z powłoką poliuretanową z apreturą teflonu.

 

Crasch pady – specjalne elementy, najczęściej z tworzywa przykręcane do motocykla. Chronią silnik i owiewki przed uszkodzeniami w razie upadku.

 

Cruiser - (z ang. krążownik) to motocykl ciężki i obudowany, grube koła, głębokie błotniki, wygodne siedzenie itp. Z dużą ilością chromu. Lepsze zastosowanie w turystyce od choppera.

 

Drag - niski, długi motocykl pierwotnie wykorzystywany do startów w zawodach na 1/4 mili.


Ester  - olej, którego baza olejowa składa się z kwasów karboksylowych i alkoholi, o różnej budowie i otrzymuje się ją poprzez reakcję estryfikacji. Estry są w pełni mieszalne z olejami półsyntetycznymi i mineralnymi. Szczegóły - patrz „Specyfikacje oleju".

 

Filtr stożkowy  - filtr powietrza w kształcie stożka. Filtr stożkowy ma większą przepustowość powietrza, przez co poprawia osiągi pojazdu. Zwiększa stopień napełniania cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną, co powoduje wzrost energii poruszającej tłoki. Filtr stożkowy może dawać większy przyrost mocy (nawet o 10%) w stosunku do wkładu jednak zwiększa hałaśliwość jednostki.

Gas box - montowany jest pomiędzy membraną i gaźnikiem przez co mieszanka paliwowa nie jest wzbogacana. W efekcie zmniejszone jest zużycie paliwa, uzyskujemy wzrost osiągów, lepszą reakcję na ruch manetką oraz poprawę przyśpieszenia. 

 

Gore-Tex - rodzaj tkaniny wodno- i wiatroodpornej, a jednocześnie "oddychającej", którą stosuje się w odzieży wierzchniej, np.: kurtkach, spodniach, rękawicach, butach. Tkaniny gore-texowe chronią ciało przed deszczem i wiatrem, a jednocześnie umożliwiają wydajne odprowadzanie pary wodnej (potu) w kierunku od ciała na zewnątrz.

Gmol - Gięty Metalowy Ochraniacz Lędźwiowy - kombinacja stalowych rurek przykręcona do motocykla zapewniająca bezpieczne szlify po asfalcie bez ścierania części ciała kierowcy i motocykla. Główną różnicą między crash padem jest jego bardziej złożona budowa, przypominająca rusztowanie bądź klatkę.

 

 

HPTT Composite - wysokociśnieniowa termoplastyczna żywica.

 

Handbary - osłony rąk i manetek na kierownicy, najczęściej stosowane w motocyklach terenowych i jednośladach do dalekiej turystyki.

 

Handguardy – patrz „Handbary”.

 

Indeks nośności opon - określa maksymalne dopuszczalne obciążenie opony.

 

Indeks prędkości opon - określa, z jaką prędkością maksymalną może jechać dana opona.

 

JASO –  patrz „Specyfikacje oleju".

 

Kamelbag – patrz „Camel bag”.

 

Karburator – gaźnik

 

Karter - inaczej blok silnika. W przypadku silników motocyklowych karter mieści układ korbowo-tłokowy i skrzynię biegów.

 

Kask crossowy – kask z rozbudowaną częścią szczękową i daszkiem. Może być z szybką lub bez (przystosowany do założenia gogli). Specjalna konstrukcja cechuje się sztywnością i umożliwia dobrą swobodę oddychania.

 

Kask integralny – kask, którego skorupa jest całkowicie zamknięta - nie ma otwieranej szczęki. Dzięki temu jest sztywniejsza i ma mniejszą wagę całkowitą.

 

Kask otwarty - kaski otwarte pozbawione są części osłaniającej szczękę motocyklisty. Zaletą takiej konstrukcji jest przyjemny powiew wiatru na twarzy oraz dobre pole widzenia.

 

Kask typu jet – patrz „Kask otwarty”.


Kask szczękowy – kask, w którym część szczękowa jest odchylana do góry.


Kask zamknięty – patrz „Kask integralny”.

 

Klamki - dźwignie sprzęgła i hamulca.

 

Laga – potocznie rura nośna przedniego zawieszenia w motocyklu.

 

Lightbary - dwa dodatkowe reflektory mocowane do stelaża przy głównej lampie.

 

Listki – patrz „Handbary”.

 

MA1– patrz „Specyfikacje oleju"

 

MA2– patrz „Specyfikacje oleju"

 

Moduł CDI - Capacitor Discharge Ignition (CDI), typ elektronicznego układu zapłonowego silnika spalinowego. Niewątpliwą zaletą systemu CDI jest krótki czas ładowania, szybkie narastanie napięcia (3 ~ 10 kV/μs) w porównaniu z klasycznymi, indukcyjnymi systemami (300 ~ 500 V/μs) i krótki czas trwania iskry – ok. 50 ~ 80 μs. Szybkie narastanie napięcia sprawia, że układy CDI są niewrażliwe na rezystancję bocznikującą (powodowaną np. przez wilgotną, zalaną świecę), ale ograniczony czas trwania iskry może w niektórych zastosowaniach nie gwarantować niezawodnego zapłonu. Niewrażliwość na rezystancję bocznikującą razem z możliwością produkcji wielu iskier w krótkim odcinku czasu sprawia, że układy CDI dobrze sprawdzają się podczas uruchamiania zimnego silnika, a generowane przez nie iskry posiadają powtarzalną energię, dzięki czemu silnik pracuje równo. Napięcie podawane na uzwojenie pierwotne cewki jest nawet 50 razy wyższe od napięcia podawanego przez klasyczne, kontaktowe systemy zapłonu, co sprawia, że przewody łączące moduł zapłonowy z cewką mogą być stosunkowo cienkie i długie.

 

Moduł odblokowany - producenci stosują zapłon ograniczający maksymalne obroty silników skuterów i motorowerów 50ccm, co znacznie wpływa na ograniczenie ich prędkości. Sposób na odblokowanie w tym wypadku, to wymiana modułu CDI. Moduł odblokowany posiada inną mapę zapłonu.


Multivar – patrz „Wariator”.

 

Naked (bike) - motocykl o raczej sportowym charakterze pozbawiony owiewek i osłon – goły.

 

Nierdzewka – patrz „Stal nierdzewna”.

 

Nikasil - nazwa handlowa nakładanej elektroforetycznie lipofilowej warstwy niklu i węglika krzemu, używanej do ulepszania powierzchni elementów silników, głównie zaworów i cylindrów. Nikasil jest skrótem od słów: Nickel-Carbide-Silicon (nikiel - węglik - krzem). Jest to bardzo twarda ceramiczna powłoka (znacznie twardsza niż stal), która w wysokiej temperaturze rozpuszcza się w stopionym niklu. Po elektroforetycznym nałożeniu na powierzchnię aluminiowego cylindra osiąga się niemal tak dobrą wytrzymałość jak w cylindrach stalowych lub chromowanych.

 

O-ring - rodzaj uszczelki w kształcie pierścienia.

 

Olej mineralny - bazą są produkty powstałe z przeróbki ropy naftowej. Oleje mineralne nie są już co prawda tak kiepskiej jakości jak jeszcze kilka lat temu, niemniej jednak to najgorszy ze wszystkich rodzajów. Wskazane jest ich używanie w starszych silnikach, o dużych przebiegach, jak też gdy występuje spalanie oleju, czyli potocznie mówiąc kiedy pojazd bierze olej w zbyt dużej ilości. Szczegóły - patrz  „Specyfikacje oleju".


Olej syntetyczny - bazą są produkty syntezy chemicznej. Oleje syntetyczne mogą pracować w wyższej temperaturze oraz większych naciskach na smarowane powierzchnie niż minerały czy półsyntetyki. Poprzez ich odporność na wysokie temperatury nie odkładają się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika, co wydłuża jego żywotność. Szczegóły - patrz  „Specyfikacje oleju"

 

Olej półsyntetyczny - bazę tworzą produkty mineralne (ok. 70%) i syntetyczne (ok 30%). Półsyntetyki mają wiele właściwości zbliżonych do syntetyków, zapewniają lepszą ochronę silnika niż oleje mineralne. Można powiedzieć, że są pomostem w przejściu z oleju syntetycznego na mineralny. Półsyntetyk może być za to wyjściem, jeśli chcemy oszczędzić. Taki olej jest tańszy od syntetycznego, a zapewnia ochronę silnika na wysokim poziomie. Szczegóły - patrz  „Specyfikacje oleju"

Opony ATV - co oznaczają wymiary - Oznaczenia opon ATV można spotkać w dwóch wersjach

np. 25x10x12 – rozmiar podany w calach. Pierwsza liczba oznacza zewnętrzną średnicę opon, druga szerokość opony. Natomiast trzecia cyfra oznacza średnicę wewnętrzną (rozmiar felgi)

Niektóre opony posiadają oznaczenie np.165/70-10. Pierwsza cyfra oznacza szerokość opony w milimetrach, druga oznacza jaki procent szerokości ma wysokość opony. Trzecia podobnie jak w pierwszym przypadku oznacza średnicę wewnętrzną w calach. 

Pająk - siatka wykonana z gumowych linek, która przydaje się do transportu bagażu lub drugiego kasku.

 

Piórnik - mała, skórzana sakiewka na podręczne klamoty (np. klucze), stosowana w chopperach i cruiserach, mocowana najczęściej pod przednim reflektorem.


Plastik – patrz „Ścigacz”.

 

Pojemność cylindra – Objętość (pojemność) skokowa cylindra – różnica pomiędzy maksymalną a minimalną objętością cylindra. Dla wielocylindrowych silników spalinowych podaje się łączną objętość wszystkich cylindrów, w których następuje spalanie. Jej wartość podawana jest w centymetrach sześciennych, czasem oznaczanych skrótem ccm od ang. cubic centimeter. Inaczej mówiąc - jest to objętość utworzona w cylindrze pomiędzy górnym martwym położeniem tłoka (zewnętrznym górnym skrajnym położeniem) a jego dolnym martwym położeniem (wewnętrznym dolnym skrajnym położeniem).

Objętość (pojemność) skokową silnika - jest to iloczyn objętości (pojemności) skokowej cylindra i liczba cylindrów "n":

 V = frac{pi}{4} cdot {d^2} cdot s cdot n

Gdzie:

d: średnica cylindra  /  s: skok tłoka   /n: liczba cylindrów.

Dla przykładu - V= 3,14(czyli PI)/4*średnica cylindra do kwadratu(czyli 39mm)* skok tłoka( w przypadku skutera 41,4mm)/1000 =49,45605111cc

Często objętość skokowa mylona jest z objętością walca wewnątrz cylindra.

 

Policarbonate – patrz „Poliwęglan”.

 

Poliwęglan - to tworzywo sztuczne, charakteryzujące się niezwykłą odpornością na uszkodzenia mechaniczne.  

 

Poron - ultra cienka, mikroporowata pianka poliuretanowa. Stosuje się jako materiał amortyzujący i absorbujący energię.  

 

Protektor - element z tworzywa, wszyty do odzieży, np. do kurtki na plecach czy łokciach, chroniący przed obrażeniami przy glebie.

 

Ramoneska - kurtka skórzana o specjalnym kroju. Pojawiła się w latach '40.

 

Regulator napięcia - układ elektroniczny, bądź elektryczno-mechaniczny stosowany w układzie ładowania akumulatora. Służy do utrzymywania na stałym poziomie napięcia wytwarzanego przez prądnicę lub alternator pomimo zmian obrotów silnika. W praktyce napięcie nie jest utrzymywane na stałym poziomie, tylko w pewnym zakresie, zależnym głównie od obrotów prądnicy, obciążenia alternatora i charakterystyki prądowo napięciowej akumulatora.

 

Risery – wysokie mocowania kierownicy, podnoszące ją nieco do góry, dzięki czemu pozycja kierowcy jest bardziej odprężona.

 

Rolgaz - manetka gazu.

 

SAE (Society of Automotive Engineers) - klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych, która dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 11 klas lepkości: 6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W oraz 5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60. Im niższa liczba przed literą W, w tym niższych temperaturach otoczenia olej może być stosowany. Oznacza to, że jest on mniej lepki w niskich temperaturach. Dla olejów letnich wartości opisują lepkość oleju w temperaturze pracy, w dobrze rozgrzanym silniku. Przykładowo olej o oznaczeniu 10W-40 musi spełniać wymagania stawiane olejowi zimowemu 10W oraz letniemu 40. Szczegóły patrz „Specyfikacje oleju".

 

Sety - inaczej zestawy podnóżków.

 

Silentblok - gumowo-metalowy element tłumiący drgania. Stosowany np. przy mocowaniach silnika.

 

Spacerówki - dodatkowe podnóżki, które są montowane w cruiserach, na których po prostu można położyć wyprostowane nogi. Rolę spacerówek często przyjmują tuningowe konstrukcje poprawiające wygląd, lub crash-pady.

 

Specyfikacje oleju – Do określania jakości oleju dla silników czterosuwowych służą następujące specyfikacje: 

JASO - (Japanese Automotive Standards Organisation) Japońska Motoryzacyjna Organizacja Standaryzacji. 

API - (American Petroleum Institute) Amerykański Instytut Petrochemiczny. 

SAE - (Society of Automotive Engineers) Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji. 

 

JASO - Specyfikacja ta w silnikach motocyklowych czterosuwowych określa wartość współczynnika tarcia statycznego. Dla oleju MA2 potrzeba większej siły aby sprzęgło zaczęło się ślizgać (z pozycji zasprzęglonej - czyli puszczoną klamką sprzęgła) niż dla oleju MA1. 

Nie należy kojarzyć współczynnik tarcia statycznego z dynamicznym. Tarcie statyczne występuje tam gdzie chcemy poruszyć względem siebie dwa stykające się elementy. Tarcie dynamiczne występuje gdy elementy stykające są już w ruchu. 

 

Oto wartości współczynników: 

JASO MA - 1.15 do 2.5 

JASO MA1 - 1.15 do 1.7 

JASO MA2 - 1.7 do 2.5 

 

W przypadku tej specyfikacji, należy trzymać się wytycznych producenta (informacje w serwisówce). Gdy dobierzemy mniejszy współczynnik, sprzęgło może się ślizgać. Gdy dobierzemy większy, sprzęgło może ciągnąć. 

 

API - Określa jakość oleju. 

API - S = silniki benzynowe 

API - C = silniki diesla 

API - T = silniki dwusuwowe 

API - G = przekładnie 

 

Kolejna litera - API-SL - oznacza poziom jakości. Im wyższa jest litera alfabetu, tym produkt gwarantuje lepsze parametry smarne i wytrzymałościowe. 

API-SA - dla silników produkowanych w latach 1940 -1950 

API-SB - 1950 - 1960 r. 

API-SC - 1964 - 1967 r. 

API-SD - od 1968 roku. 

API-SE - od 1972 roku. 

API-SF - od 1980 roku. Oleje pracują już wyłącznie z paliwami bezołowiowymi. 

API-SG - od 1989 roku. Dla benzyny bezołowiowej. Praca w bardzo ciężkich warunkach eksploatacyjnych. 

API-SH - od 1994 roku. Praca w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych przy wysokich obrotach, także z turbodoładowaniem. 

API-SI 

API-SJ - od 1996 roku. Zwiększona wytrzymałość na termoutlenianie. 

API-SK 

API-SL - do 2001 roku. Oleje z tej klasy ze względów parametrycznych są kilkakrotnie lepsze od olei z klasy poniżej SG. 

API-SM - klasa powstała w 2004 roku. Bardzo wymagająca. 

API-SN - najnowsza klasa 

 

Ogólnie rzecz biorąc gdy producent motocykla podaje specyfikacje oleju API-SH to możemy wlać wszystkie oleje powyżej tego oznaczenia SI,SJ itd. 

 

SAE - oznacza klasę lepkości oleju. 

Należy zwrócić uwagę na trzy klasy: letnie (np. SAE 40), zimowe (np. SAE 15W) i wielosezonowe (np. 10W40). 

Klasy zimowe np. SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W 

Im niższa liczba przed literą W, tym olej może pracować w niższych temperaturach otoczenia. 

I letnie np. SAE 20, 30, 40, 50, 60 

Im wyższa liczba. tym olej może pracować w wyższych temperaturach otoczenia. 

 

Przykład: 

10W-40 : -10°C do +40°C 

10W-50 : -10°C do +50°C 

20W-40 : 0°C do +40°C 

20W-50 : 0°C do +50°C 

 

Dla silników z mokrym sprzęgłem nie poleca się używania olejów rzadkich np. 5W40, 0W40 

Gdy producent motocykla podaje specyfikacje 10W40 (najczęściej) to możemy zalać olej 10W50, lub 20W50 ale uwzględniając, że zaczynamy jazdę dopiero od temperatury otoczenia 0 stopni. 

 

Oleje Mineralne, Półsyntetyczne, Syntetyczne. 

Nierozcieńczony olej silnikowy składa się z bazy olejowej (80 - 90%) oraz dodatków uszlachetniających (10 - 20%). 

Dla oleju mineralnego bazą są produkty powstałe z przeróbki ropy naftowej. 

Dla oleju syntetycznego bazą są produkty syntezy chemicznej. 

Dla oleju półsyntetycznego bazę tworzą produkty mineralne (ok. 70%) i syntetyczne (ok 30%). 

Oleje różnią się od siebie oprócz bazy olejowej głównie zawartością i rodzajami dodatków. 

Oleje syntetyczne mają dużo większą odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach niż oleje mineralne, dzięki czemu mają mniejszą skłonność do tworzenia szlamów i osadów w silniku. Ułatwiają także rozruch silnika w niskich temperaturach i szybciej docierają do najważniejszych punktów smarowania. 

Oleje półsyntetyczne charakteryzują się pośrednimi właściwościami eksploatacyjnymi. Zapewniają optymalną ochronę silnika. 

Oleje Mineralne uzyskują podwyższone właściwości eksploatacyjne głównie dzięki dodatkom uszlachetniającym 

 

Ester - posiada bazę olejową z kwasów karboksylowych i alkoholi, o różnej budowie i otrzymuje się ją poprzez reakcję estryfikacji. Estry są w pełni mieszalne z olejami półsyntetycznymi i mineralnymi. Niestety oddziaływują bardziej niekorzystnie na elastomery (uszczelniacze, mieszanki gum itp.) niż oleje mineralne i syntetyczne. Ponadto ester potrafi wiązać się z metalowym podłożem właśnie w krytycznych dla zużycia silnika temperaturach –200C do 700C. Jak dowodzi laboratorium badawcze Castrola, zużycie silnika w tym zakresie temperatur okazuje się czterokrotnie mniejsze niż w wypadku stosowania klasycznego oleju silnikowego (przykład: Castrol Magnatec). 

 

Ssanie - sterowane mechanicznie lub elektronicznie wzbogacenie mieszanki paliwowej, stosowane w celu łatwiejszego rozruchu zimnego silnika.

 

Stal nierdzewna - grupa stali o specjalnych właściwościach fizykochemicznych, odpornych na korozję ze strony np.: czynników atmosferycznych (korozja gazowa), rozcieńczonych kwasów, roztworów alkalicznych (korozja w cieczach). Nierdzewność uzyskuje się poprzez wprowadzenie do stali odpowiednich dodatków stopowych.

 

Ścigacz - motocykl sportowy, którego głównym przeznaczeniem jest tor. Sportowa pozycja, niski poziom komfortu, potężne osiągi i opływowe owiewki (dlatego właśnie potocznie nazywany jest "plastik") to jego cechy charakterystyczne.

 

Szczękowiec – patrz „Kask szczękowy”.

 

Tankbag - przenośna torba montowana na zbiorniku paliwa za pomocą siatki, linek lub magnesów.

 

Tankpad - rodzaj naklejki na zbiornik paliwa, która chroni go przed zarysowaniem zamkiem kurtki.

 

Topcase - centralny kufer.

 

U-lock - zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą, kształtem przypominające literę U.

 

Upsidedown - typ amortyzatora, który różni się od tradycyjnego tym, że rura wewnętrzna amortyzatora zamocowana jest do ośki koła, a zewnętrzna do półki kierownicy ("do góry nogami"). 

 

V2 - Typ silnika dwucylindrowego o układzie cylindrów w kształcie litery "V" - tzw. fałka. Może być też V4 i więcej. 

 

Wałek - patrz „piórnik”, może to też być skórzany topcase.

Wariator - (ang. CVT, Continously Variable Transmission) bezstopniowa skrzynia biegów, w której o aktualnym przełożeniu decydują stożkowe koła współpracujące z paskiem lub łańcuchem. Działanie przekładni bezstopniowej opiera się na zmianie średnic, po których obtacza się pas lub łańcuch łączący oba wałki przekładni. Zmiana ta następuje np. w wyniku rozsuwania lub przysuwania do siebie par krążków stożkowych, które tworzą zmiennej średnicy "koła pasowe" pozwalające pasowi zaklinować się i przenosić napęd.

 

Włókno karbonizowane – patrz „Włókno węglowe”.

 

Włókno szklane - włókna chemiczne, otrzymywane ze szkła wodnego i czasami też ze stopionego szkła. Posiada dużą wytrzymałość na rozerwanie oraz dużą odporność cieplną.

 

Włókno węglowe – włókno powstające w wyniku kontrolowanej pirolizy poliakrylonitrylu i innych polimerów organicznych, składające się prawie wyłącznie z rozciągniętych struktur węglowych podobnych chemicznie do grafitu. Charakteryzuje się dużą wytrzymałość mechaniczną, jest nietopliwe i odporne chemicznie.

 

Żółw - osłona kręgosłupa motocyklisty
 


 

Słowniczek motocyklowy

Oznaczenia, słówka i pojęcia używane w produktach

Placeholder

Schematy graficzne

Schematy graficzne skuterów, motocykli i motorowerów

Placeholder

Tabele rozmiarów

Sprawdź tabele rozmiarów odzieży, kasków i obuwia dostępnych w sklepie

Placeholder